Der er udviklet videoer til henholdsvis Yogakortene og til Undervisning i bred forstand. Nedenfor er de delt op i de to nævnte strukturer.

Yogakortene

Alle stillinger forklares og vises grundigt, ud fra strukturen:

  • Solhilsen (kortene 1-7)

  • Ro (kortene 8-25)

  • Styrke (kortene 26-45)

  • Balance (kortene 46-54)

 

Pr. første halvdel af 2021 er der lavet videoer til kortene 1-25. De resterende kommer i anden halvdel af året. 

Brug af yogakort og videoer

Om temaet »ro«, øvelserne 8-25

Solhilsen. Introduktion til de syv Solhilsen-videoer (5:21)

Solhilsen. Tre runder i sin helhed (6:47)

Solhilsen. Delstilling 1+2. Hænderne til hjertet og til himlen (8:18)

Solhilsen. Delstilling 3. Hænderne til fødderne (7:00) 

Solhilsen. Delstilling 4. Rytteren (6:24)

Solhilsen. Delstilling 5. Hunden (5:59)

Solhilsen. Delstilling 6. Otte lemmer-øvelsen (7:00)

Solhilsen. Delstilling 7. Kobra (8:13)

8. Savasana (7:24)

8. Savasana, variation på bold (4:39)

9. Rygliggende sommerfugl (7:49)

10. Vinduesviskerne (8:24)

11. Knæ til bryst (7:26)

12. Glad baby (5:04)

13. Universalstilling (9:55)

14. Ben op ad væg (9:06)

15. Haren (6:43)

16+17. Katten og sidelæns kat (7:59)

18. E-benet fremadstræk (6:31)

19. Siddende foldekniv (8:44)

20. Spredt benstrækning (8:09)

21. Foroverbøjning (5:08)

22. Den der løser knuderne (5:33)

23. Bugstræk (6:29)

24. Nakkerulning (13:15)

25. Duen (6:36)

Bevægelsesnørderier

At bevæge sig som en baby (6:23)

At vække kroppens naturlige bevægelsesmønstre, og derfra

udfolde bevægeglæde og bevægelyst, er videoens invitation.

Undervisning

De fleste af de videoer, jeg har lavet, bruges på Aalborg Universitets psykologiuddannelse, til understøttelse af undervisningen. Men de kan også ses af interesserede øvrige. 

En anden gren af videoer, der udvikles i 2021, er til understøttelse af kropsligt forankret behandling af mennesker med stress og / eller smerter.

Aalborg Universitet bad om en forelæsning, der perspektiverer WHO's 17 verdensmål. Temaet er »Mental Sundhed«.

Yoga til smerteramte - 5 eksempler

Se fem demovideoer med en ung kronisk smerteramt kvinde, Sarah Mejer, som formår at tage ejerskab over sin egen yogapraksis, der smertelindrer hende. Øvelserne er valgt af Sarah ud fra deres brugbarhed for hende.

Rygliggende sommerfugl (4:12) Yogakortenes øvelse 9.

Stillingen beroliger krop og sind og øger smidigheden i hofterne, inderlårene og lænden, samt kan give mere 'rum' i underlivet og eventuelt lindre smerter.

Universalstilling (3:03)

Yogakortenes øvelse 13.

Universalstillingen giver et blødt stræk i hofterne, lindrer spændinger og smerter i underlivet og lænden, stimulerer fordøjelsen og giver samlet set et skønt vrid og stræk til hele overkroppen. Brug øvelsen lige før sengetid eller bare som et dejligt pauserum midt på dagen.

Katten (2:51)

Yogakortenes øvelse 16+17.

Katten - og især versionen med frie bevægelser, vitaliserer og smidiggør rygsøjlen, løsner lænden og det øverste af ryggen; lindrer ømhed og smerter i lænd. 

Ben op ad væg (3:24)

Yogakortenes øvelse 14.

Ben op ad væg er yndet at bruge til at berolige krop og nervesystem lige før sengetid. Den kan også bruges til et lille eftermiddagspauserum. Få her fif til udførelsen.

Duen (2:22)

Der er ikke lavet yogakort hertil, men se instruktionsvideo 25 ovenfor.

Duen giver et vrid dybt inde i hofteskålen og strækker på ydersiden af låret. Vær nænsom med at tilpasse udførelsen til din krops flaskehalse, så den er rar at udføre.