Nærvær i bevægelse; yoga

Et kortsæt med 54 yoga-øvelser

I 2012 lavede Kathrine Kold (min datter) og jeg et kortsæt med 54 klassiske yoga asanas, der derudover indeholder 7 temakort, der italesætter attituder og essenser omkring at have en yogapraksis samt giver et forslag til 3 yogaserier. Kortsættet er et hjælperedskab til at man kan fordybe sin egenpraksis, huske detaljer og fokuspunkter. Jeg håber, at kortsættet kan være til glæde for såvel egne kursister som  andre yogalærere og yogaudøvere. Det er til fri afbenyttelse. I alt incl. for- og bagside 144 sider. 

 

Ønsker man at eje sættet fysisk, kan det købes her

Oplevelser med yoga (20 sider)

Siden 2012 har jeg tilføjet lidt forskelligt om oplevelser af og med yoga, der primo 2020 er redigeret og samlet i ét dokument. Det er fortrinsvis et skrift om, hvordan adskillige forskellige kvinder, incl. jeg selv, oplever og bruger yogaen i livet, rigt illustreret med billeder. Herunder også nogle refleksioner om, i hvor høj grad man kan være selvkørende med sin praksis, og hvordan man kan drage nytte af at være en fast gruppe, der fordyber praksissen sammen. I alt 20 sider.

Små video-demoer

Se her nedenfor 22 eksempler på, hvordan vi i detaljer arbejder med alignments. Lad dig inspirere til selv at gå i dybden og udforske din egen form og udførelsesmåde. Varighed 1-4 minut pr. video. Henholdsvis Pernille Engelhart og jeg er demo-personer. 

Indre styrke, liggende

Forberedelse til broen 

Mavestyrkelse 

Mavemassage 

Hænderne til fødderne 

Kobra til hunden 

Kobra til hunden faldgruber 

Hunden 

Katten

Duen 

Duens flaskehalse 

Komulen 

Træet 

Et-benet balance 

Flow i overkroppen 

Sug mave op 

Pernille spørger: Hvordan skal jeg forholde mig til en åben yogainstruktion?

Mette svarer...

Fundament, tryghed og hengivelse

Det fuldkomne åndedræt

Det fuldkomne åndedræt i hunden

Fremkalderfirkanten 

Se yderligere 5 demovideoer med en ung kronisk smerteramt kvinde, Sarah Mejer, som formår at tage ejerskab over sin egen yogapraksis, der smertelindrer hende.

Rygliggende sommerfugl beroliger krop og sind og øger smidigheden i hofterne, inderlårene og lænden, samt kan give mere 'rum' i underlivet og evt. lindre smerter.

Katten - og især versionen med frie bevægelser, vitaliserer og smidiggør rygsøjlen, løsner lænden og det øverste af ryggen. Er skøn at lave efter at have siddet ned.

Duen giver et vrid dybt inde i hofteskålen og strækker på ydersiden af låret. Vær nænsom med at tilpasse udførelsen til din krops flaskehalse, så den er rar at udføre. (Der er ikke lavet yogakort til denne øvelse).

Universalstillingen giver et blødt stræk i hofterne, lindrer spændinger og smerter i underlivet og lænden, stimulerer fordøjelsen og giver samlet set et skønt vrid og stræk til hele overkroppen. Brug øvelsen lige før sengetid eller bare som et dejligt pauserum midt på dagen.

Ben op ad væg er yndet at bruge til at berolige krop og nervesystem lige før sengetid. Men den kan også bruges til et lille eftermiddagspauserum. Få her nedenfor fif til udførelsen.

Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende
Indre styrke, liggende